Tuesday, August 12, 2008

puree food kyra

ni aku nak citer food yang aku try untuk baby aku sejak die dah makan ni...

kentang + sweet corn

hahh..yang ni akupun suka makan.sambil suap kyra aku pun suap sekali..rasa asli gitu..cara sedia dia mudah dier...steam atau rebus(better steam sbb nutrisi dier terjaga) then blend  pastu suap..daaa

bubur nasi+carrot

hmm..ni aku ajar cara sedia bubur yang paling cepat especially untuk working mum kann..actually ni kawan aku, kak wani yang ajar. biasa la masak buburkan lambat kan.sangat ak sesuai untuk mereka yang berkerja nak tunggu lama lama soo beras tu memula basuh bersih bersih pastu keringkan, means toskan. bila dah kering blend halus halus jadi cam tepung tu..bule simpan dalam 3 ke 4 hari.masa nak masak tu amik la 2 sudu ke 3 masuk dalam periuk then letak lah carrot. boh air la sekali then masak kan..kejap je..dalam masa kurang 15 minit dah masak da. masak sampai likat laa...pastu blend sekali lagi sebab ada carrot kan.then suap...

kentang lenyek

ni steamkan kentang ajae...pastu blend..pastu suap...daa

kentang+carrot

ni aku dah bagi tahu dalam entry yang lepas....

3 comments:

Marsha~ said...

wooaaahhh.. thax for sharing.. tak sabar nak masak utk A'qila... :D

Sue said...

hi.. cutenye kyra. suke nama tu.. dah start solid yea. pasni lagi adventure la bila dia da pandai berebut sudu..heheh

alamaya said...

marcia - nanti tiba masanya mummy pulak tak menang tangan nak masak..hahaha..tapi kan..best tau dapat masakkan untuk anak..

sue- ha ah sue.dah start dah solid..tula..sekarang ni pun tangan tu sibuk nak pegang sudu