Tuesday, June 07, 2011

cara buat minyak kelapa tanak (minyak selusuh)

Semua orang yang mengandung mestiada perasaan nak bersalin dengan mudah, tiada berlaku komplikasi dan takmo sakit lama lama kan?

aku ni hah, dah nak bersalin baru la nak buat petua2 yang ada..yelah..hari tu busy..nak search pape pun tak sempat...la ni ada masa sikitboleh la...
so, salah satu petua yang glemer adalah air selusuh dan minyak selusuh.ada orang tak penah dengar pasal minyak selusuh tu. Aku pun dulu tahupasal air selusuh jek...orang kate lebih elok kalau buat dengan air zam zam..tapi kalau takde air biasa pun boleh...
Air selusuh ni jangan minum sebelum jalan terbuka ok....alamat..sakitberpanjangan laa...aku tak penah pun minum air ke minyak selusuh masabersalinkan kyra.....yelah dulu anak first so reda jela......


tapi sekarang ni sibuk la soh encik suami buat kan segala selusuh ni..hehe.sebabnya takut lor nak merasa kesakitan yang berpanjangan..


ok ok...sebenarnya aku nak ajar camne nak buat minyak kelapa tanak tu..minyak selusuh ni kita buat dengan membaca ayat2 tertentu pada minyak kelapa tanak...dan minyak kelapa tanak ni seeloknya di masak sendiri...
bila dah ada minyaknya, baca la doa2 tertentu tu then jadila minyak selusuh..korang searchla ye doa apa nak baca....


ni aku nak citer camne nak buat minyak kelapa tanak tu...
memula korang beli la kelapa barang 3-5 biji.....tupun nanti dapat tak la banyak.ala kitapun buka nak minum sehari secawan kan...hehekepala ni plak ada orang kate jangan amek kelapa muda, ada kate jangan plakamek kelapa tua...haha...so aku pun tak tahula orang kedai tu bagi akukelapa apapun sebab aku beli jek kelapa parut ni kat kedai runcit.


kelapa ni, sila la perahkan santannya. Ok, nipun ada beberapa pendapat. kita kenadapatkan pati santan means santan pekatkan. Ada orang kate kelapa parut tujangan campo setitik air pun ada plak orang kate leh campur skitttt air.yang aku ikut..tak campur setitik air pun
so sila imagine untuk mendapatkan santan pekat tanpa kelapa parut tu dicampur kan dengan air.....berpeluh hokey...hehehe...cara yang senang, amek sehelai kain putih (aku guna napkin anak je)...masukkan skit kepala parut tu dan perah...senang je....tak yah perah guna penapis tu..tu leceh gile


ok..dah dapat santan pekat tu lalu tanak la ia....masakla dalam periuk.guna api perlahan......kacau dari mula sampai habis....sila kacau sampai terbit minyak..sampai santan tu bertuka warna jadi warna jernih bersama tahinya...
pastu tapis la untuk asingkan tahi santan dengan minyak kelapa tu


masukan dalam bekas dan suruhla suami memasing bacakan doa selusuh..jadila minyak selusuh
minyak ni orang kate dah boleh minum sesudu sehari daripada 8 bulan...pastu ada plak tak minum cuma sapukan pada perut, dekat nak bersalin baru minumsesudu sehari...


Cuba la ye...kita berusaha, insyaAllah dipermudahkan

1 comment:

zawawi mohamad said...

Assalamualaikum...

Terima kasih pada penulis blogger sbb share ilmu minyak selusuh... semoga ilmu bidan yang basic nie boleh dapat menjadi mafaat bersama... sini saya ada nak kongsi cikit pasal minyak selusuh.. untuk mengaje kualiti minyak selusuh nie sebenarnya pemilihan kepala perlu untuk mendapat hasil yang lebih mujarab... kepala yang hendak digunakan mesti lah mempunyai sabut sebelum diproses... dan mempunyai anak tunas lebih kurang 2 inci... disini kualiti minyak tu dapat dilihat pada kejernihan minyak tersebut... jika minyak tersebut putih... kualiti dia boleh turun... jika minyak tu berwarna kuning ia menujuk kualiti minyak tersebut lebih bagus dan menunjukkan kelapa yang digunan cukup tua... waallahualam... jika saya ade kesilapan.... harap org lain boleh menegur salah silap saya... dan harapan supaya ia berguna...:)awie