Friday, January 21, 2011

Sambal Petai Udang - cerita dan resepi

Hari ni kekawan opis ajak buat makan makan kecil kecilan...ceh, kecil kecilan ke dengan segala lauk pauk. So, entry ni aku taip malam tadi, buat scheduled posting ye. Jangan kata aku asyik mengadap blog saje...hehehe...

So, tugas aku adalah memasak sambal petai udang..yummy.....so inilah hasilnya setelah memasak dengan gigih malam tadi.

Masa ambil gambar ni, sambal masih berada lagi dalam kuali..nampak cam best tak? makan dengan nasi panas2, confirm sedapkan. Dulu, aku tak makan petai, tapi sejak aku ada attend satu kursus kat hotel mana tah ada ulam petai so aku try la makan, sekali wah sedap juga petai ni. Tapi aku tak le makan bebanyak sedap angin. Lagi satu busuk skit nanti mulut lepas makan...hahah....takpe nanti aku sedia gula gula getah....kihkih...

Meh aku share resepi la ye...ceh, cam pandai je..

  1. 100 gm petai - beli dah siap kopek
  2. udang - 1kg
  3. cili kering- blend ye, agak2 semangkukla. Ikutlah serving korang ramai ke tak
  4. bawang kecil - tumbuk ke blend
  5. bawang besar - mayang ye
  6. belacan- skitla
  7. Asam jawa

cara-cara
panaskan minyak, dah panas masuk bawang kecil yang dah tumbuk tu, biar garing masuk cili. Tunggu sampai garing. Masuk kan belacan. Ada orang belacan tu dia bakar dulu. Tapi aku masuk je gitu. Kira dah cantiklah cili tu, masukkan udang sampai keluar air. Pastu masuk petai. Petai tu kalau boleh belah dua sebab mak kata kekadang ada ulat dalam petai tu. Pastu masuk air skit. masuk sekali air asam. So tunggu la sampai pecah minyak. Jangan lupa masuk garam ye. Aku tak masuk ajinamoto. Kalau korang nak ikutla. Kalau nak memanis skit masuk la gula skit. Last sekali masuklah bawang besar yang dah dimayang itu. Tunggu sampai didih cantik. Dah boleh angkat. SIAP.

senangkan. kalau tak paham nak tanya leh tanya ok....

No comments: