Wednesday, August 26, 2009

Flash Card

 I had mention on my latest posting about flash card. Sebenarnya flash card tu aku beli kay mydin. flash card ABC..before this try cari YBCR punya flash card sebab banyak orang recommad. dah try cari kat jusco tapi tak ada plak...so hari tu saje jalan kat mydin MIITC sekali jumpa rak flash carh...ada plak yang ABC punya so aku beli je la....rm4.8 je.....
 
tapi flash card nya tak de la menarik sebab huruf ABC besar tu warna font die hitam je...background kelabu...boring kan sebab as people aspect that toddler ni suka yang warna warna gitu.......
 
dan lagi satu kan, you all tahu la kan ABC tu kan 26 huruf...so aku amek masa yang agak panjang la sebab nak tunjuk san satu huruf demi satu huruf pada kyra..so sebab dier toddler kan...attention dier hanyala 1 minit...agak agak sampai R ke or sometimes baru je F dier dah pandang tempat lain.....camne ehh? ke memang macam ni je....atau as parents kene je tunjuk either die pay attention or not......
 
ataupun aku kene bahagikan 26 huruf tu pada dua bahagian....then buat satu bahagian je dalam satu masa......macam mana ye....ada sesiapa ada experience tak?? sebab aku ni ada target iaitu kyra dah kenal dan boleh baca ABC masa dier dua tahun nanti......Aktiviti ABC ni aku buat dah lama juga rasanya since kyra setahun kut.....ke lebih skit...tak ingat pulak...tapi aktiviti yang aku buat hanyala hnyanyi ACB song tu dan buka youtube soh dier tgk video ABC tu....setakat ni dier boleh la mumble lagu tu dan kenal huruf A....huruf lain ada yang dier boleh sebut tapi setakat sebut je la etc E, kalau B dier tak sebut B tapi BEH(Phonics)..tapi actually semuanya masih berterabur laa....
 
actually aku takmo la bagi anak aku tu stress kan so aku rasa aktiviti nyanyi2  dan tgk video youtube yang menarik mesti buat dier can learn and fun kan....
 
then flash card ni baru je start nak buat.......atau haruskah aku print huruf ABC tu warna warni dan tampal kat dinding bilik mainan dier......oooo..help help
 

No comments: