Tuesday, September 19, 2006

cha

semalam aku jumpa sorang nenek...actually aku datang umah dier nak bayar fidiyah...
cha..itu nama yang aku panggi dier..
aku kenal cha sejak aku kecik lagi..aku kenal dengan cha sebab dier jiran mak sedara aku (arwah mak ngah dan arwah pak ngah)..
hubungan cha dengan keluarga aku memang baik..yelah kenalan rapat...
dulu aku kenal cha dari die tinggal umah melayu lama sampaila dier buat rumah bawah....
sampaila satu hari...tanah kawasan umah cha dan sepupu2 aku( masa tu pakngah dengan makngah da tak de) nak dibeli ..pihak mana aku tak pasti..tapi sekarang tanah tu sedang dibangunkan kompleks Al Azim....
aku tahu lama da cha duduk kat bukit China....
aku pernah datang umah dier sesekali ..itupun bila raya..
seingat aku kali terakhir aku datang dier masih ok....ada cucu yang nak teman at least...
tapi semalam bila aku pergi jenguk dier aku rasa sayu melihat keadaan cha...
cha tak ada anak, cuma ada anak angkat, kak siah....kak siah ada sorang anak...syafiq...
kak siah bukan la senang sangat orangnya..cuma aku rasa bangga sebab die tak lupakan mak dier walaupun derang tak tinggal sama sama
syaiq cucu cha dulu...dulu....kadang kadang teman cha kat umah...
tapi sekarang...agaknya dier pun da besar mungkin lebih selesa buat hal sendiri...
cha da tua....kaki da tak kuat...nak jalanpun kene guna tongkat....tapi cha tinggal sorang..takde kawan...
umah cha kecik je......ada umah atas(umah melayu) tapi cha da tak kuat nak panjat tangga...
tinggal la kat bahagian dapur je...ada ruang tamu sikit...
masa aku datang aku nampak dari jauh dier tengah duduk tgk TV...mungkin hilangkan bosan...
mula nya kedatangan kami di sambut baik...dengan senyuman.....
tapi lama lama mungkin da tak tahan dengan keadaan mengalir jugala air mata dier.....mungkin juga terharu dengan kedatangan kami......tercurahla skit perasaannya.....
antara ayat yang aku tak bule lupa...
"risau cha ni.....hati risau...duduk sorang sorang....malam serupa siang, siang serupa malam" kemudian cha kerling pada mak....dier kate " kau untung ye..ada ramai cucu...anak...tak macam cha..."
yelah ..walaupun tiap tiap hari anak hantar lauk tapi pada aku dier perlukan teman....berkongsi cerita....berkongsi susah dan senang...
cuba banyangkan kalo dier demam....badan sakit -sakit....sengal sengal...agak -agak siapala yang nak urutkan...picitkan.....
agak agaklaa...kalo terjatuh cha kat bilik air...siapa la yang nak tolong angkat kan.....
kalo tak larat agaknya.....terjelepukla untuk beberapa ketika......
agak agakla bila cha lapar tengah tengah malam...siapa la yang bancuhkan air untuk dier..apala yang cha sedang buat sekarang.....termenung? menangis? merintih?
huh....aku rasa terlalu sayu....entah laaa....
cha hidup di hari tua yang penuh dengan kesunyian......
celik mata hanya tunggu untuk pejam mata semula.....celik balik...tunggu pejam balik....malam serupa siang..siang serupa malam....
ayat itu terlalu menusuk hati aku.......
dari semalam bila aku terkenangkan cha....pasti bergenang air mata....
Ya Allah..semoga anak anak aku sudi menjaga aku bila aku melalui hari hari tua......dan semoga aku tidak melalui hari hari tua yang penuh kesunyian.....Amin...

No comments: