Friday, March 28, 2008

susu ibu + formula = sembelit????

minggu depan aku start keje balik...maaaalaaasssnye rasa. sekarang aku lagi best dok umah. masak untuk sayang. jaga kyra. dan yang penting bule susukan kyra direct je...tak yah nak pam pam buat stok......sebab direct breastfeeding ni lagi terjamin bersihnya......
tapi apa yang aku perhatikan susu aku ni tak cukup pun untuk buat stok....cukup untuk kyra minum tiap tiap hari je...dah tu sekali perah hmmm paling banyak yang penah dapatpun 3 auns je...tensi je..bila dengar citer kak wani ngan kak nita bule dapat 6 auns sekali perah, sedih je aku. atas kebaikan kyra sebab aku tak berjaya buat stok ebm yang mencukupi dan aku nak kene keje balik aku try la bagi dier formula. tapi sehari sekali jee...huhu..aku still nak bagi dier yang the best, nak gak bagi dier susu aku.
masalahnye sekarang, dan aku rasa semua para ibu yang memberi anak anaknya susu formula ni. firstly mesti nak kene try and error sebab bukan semua formula sesuai dengan baby. dan sekarang, kyra ni tgh sembelit.....sampai kene masuk ubat kat bontot dier nak bagi stool dier keluar.
aku perhatikan yang kyra susah lah nak berak...mungkin korang jawab sebab susu formula...tapi kan aku musykil laa...aku bagi s26 tu sekali sehari jek...pastu bila dier tak berak 3 hari aku stop then bagi direct jeee...tapi dier still payah nak berak...naper ekkk....
dulu masa aku lom campur susu..dier okey jee.....
hmmm...akupun tak tahu...sebab dier asyik meradang je teran teran tak boleh...
nak kene bawak gi klinik gak kut niii......

No comments: